søndag den 1. marts 2009

Spørgsmål til brevkassen

Vi har modtaget dette brev fra Andrea i New York(vi er allerede en utrolig international brevkasse!).

Andrea skriver:
Jeg har et spørgsmål til brevkassen. Jeg er jo for nylig blevet næsten-ejer af en teeny tiny gårdhave, som mestendels består af cement, men der er dog også blomsterbede. Som, efter lugten at dømme, mest af alt bliver brugt som katte-wc. Bvadr. Kender du et giftfrit middel til at få kattene til at gå et andet sted hen og tisse? Og som ikke ødelægger jorden, så der ikke kan vokse blomster der bagefter? Jeg mener at have hørt, at afkog af rosmarin eller timian skulle hjælpe, men ved du om det passer? Indendøre kan man få lugten væk med eddike ved jeg, men jeg tør da ikke bare pøse eddike ud på jorden - det sure stads er nok ikke det bedste for de blomster, jeg har tænkt mig at så.Og så vil jeg også gerne spørge brevkassen om, hvornår man skal så blomster, hvis man bor i New York og ens have vender mod sydøst. Og hvis man nu gerne vil nå at se noget grønt inden man tager tilbage til Danmark 1. juni, hvad skal man så så?Uha, sikke mange spørgsmål til brevkassen i dag, hva? ;)"

Ja det var sørme mange spørgsmål Andre, hele 3 og dermed 300% flere end brevkassen her på siden plejer at få.
Men panelet bestående af Yoda og Johanne takker for spørgsmålene og svarer efter bedste evne.

Yoda: Jeg har erfaret at den bedste måde at slippe af med irriterende katte er at jagte dem mens jeg gør højt. Det er ikke nok at man f.eks. sidder bag en glasdør og gør, nej man må ud og jagte dem alt hvad man kan i haven. Det er næsten 100% effektivt, bortset fra når katten ignorerer en og ikke forstår at den bliver jagtet. Det er i høj grad ødelæggende for moralen. Har man mulighed for det kan man i denne situation spise kattens mad som hævn.

Johanne: Det er rigtigt svært at holde katte helt ude af haven, men de tiltrækkes af løs jord som er nem at komme i, så man kan f.eks. gøre et område særligt attraktivt for dem og håbe at de holder sig dertil. Ellers har nogle gode erfaringer med at lægge kaffegrums og citrusskaller ud hvor kattene færdes.

Johanne: Man kan godt bruge eddike til at vaske af i, det skader de planter der får eddike på sig, men bliver ikke i jorden i længere tid så efter et regnskyld er det meste allerede væk.

Yoda: Hvis man ikke bryder sig om lugten af andres tis kan man selv tisse oveni. Det sender også de rigtige signaler til beboerne i resten af kvarteret.

Johanne: Du vil få svært ved at nå at så noget der kan nå at blomstre inden 1. juni, i hvert fald hvis vejret minder om det danske. Men så kan man jo snyde og købe udplantningsplanter i stedet, heraf er stedmorblomster og potter med påskeliljer, primula og hyacinther er noget af det tidligste man kan plante ud. Man kan med fordel købe små planter af af f.eks. stedmorblomster for de vokser hurtigt til.

Det utroligt professionelle brevkasse panel siger tak for spørgsmålene og ønsker held og lykke med projektet!

2 kommentarer:

Unknown sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Andrea Bak sagde ...

Kære brevkasse,
Tusind tak for svaret! Jeg må ud og gø højt og tisse i haven, kan jeg godt høre på det hele. Jeg håber ikke, det er ulovligt her i byen...

Og så må jeg ud og finde noget at plante ud. Men jeg tror lige, jeg venter lidt, for her er stadig pissekoldt, og vejrguderne fatter ikke, at det er marts og dermed FORÅR! Men jeg tror alligevel, jeg vil så nogle blomster, om ikke andet så bare for at vide, at der er noget pænt tilbage, selv om jeg er taget hjem.

Ih, det her er bare verdens bedste brevkasse EVER! :)

kh
Andrea