mandag den 23. februar 2009

En åbenbaring!

Intet mindre. Jeg vidste det ville bringe held at forspire kartofler på trappeopsatsen.
I går, mens jeg troligt lå i min seng og forsøgte at sove kom det til mig. Sådan skal min køkkenhave se ud!

Jeg vil have 4 store bede, hver på 120cm x 600cm
I det ene skal der være kartofler, tidlige i den ene del, og sene i den anden.
De tidlige skal have squash, græskar og majs som efterafgrøde, de sene skal have hestebønner som mellemafgrøde.

Det bed vil jeg starte med at grave, da de tidlige kartofler gerne snart vil i jorden, gad vide om jorden stadig er frosset?

I det andet bed skal der være kål i den ene halvdel, og salat og andet godt i den anden.

Det 3. løg og porre og rodfrugter i den anden ende

Og det sidste? Lur mig om jeg ikke finde på noget;-)

På denne måde kan jeg nemlig have sædskifte. Og det passer perfekt med at kartofler ikke behøver mere end 4 år imellem, mens kål vil have over 6 år. På den måde har jeg 4 lodder til kartofler(jeg synes ikke de tidlige tæller så meget, de er så kort tid i jorden) og 8 lodder til kål.

Perfekt! Nu skal de bare graves. Det er meget fristende at gå ud og prøve om man kan komme i jorden. Men først skal der jo måles ud.

Ingen kommentarer: